Marknaden för CRM lösningar är värderat till drygt 1 miljard kronor och marknaden beräknas växa med 3, 5 % (CAGR) mellan 2012 och 2015.

Kunderna ställer nya krav på CRM lösningar.

Stockholm, fredag den 4 maj 2012

 

Customer Relationship Management lösningar har utvecklats kraftig senaste åren och kunder kräver idag mycket mer av sin CRM lösning.

Marknaden för CRM lösningar är värderat till drygt 1 miljard kronor (i Sverige) och marknaden beräknas växa med 3, 5 % (CAGR) mellan 2012 och 2015.

CRM lösningen måste hantera relationskapande med flera sociala medier som Facebook, LinkedIn och Twitter. Kunderna vill kunna arbeta i CRM systemet via smart phones och appar. En tredje viktigt trend är direkt koppling i CRM systemet till företagsinformation, D & B 360 eller PARs One by One är två exempel ett annat är direktkoppling i CRM systemet till LinkedIn.

 

Den snabba utvecklingen ökar konkurrensen både för leverantörer av affärssystem som har flera olika moduler ERP, CRM, BI osv. Men konkurrensen ökar även för CRM konsulter som idag måste bli mer management konsulter med CRM fokus på branscher där man har djup erfarenhet mer än databastekniker som ställer in parametrar och hanterar installation.

 

Analyst Technologies släppte nyligen två rapporter om CRM (Customer Relationship Management).  Analyst Tech InsightsNordic Market CRM Trends 2012-2015 och Nordic countries Market CRM Trends 2012 nyligen. rapporterna visar marknaden utveckling för regioner. länder Sverige, Norge, Danmark och Finland eller per olika industrivertikaler.

Rapporterna är del i The Knowledge Cloud™ en molnbaserade market Intelligence lösning med program för affärsystems marknaden i de Nordiska länderna.